Hvordan bruke ramekin til servering av små retter
Hei. Jeg begynte nylig å tenke mer på hvordan jeg serverer små retter hjemme, spesielt når jeg lager noe i mindre mengder. Vanligvis bruker jeg bare det jeg har tilgjengelig, men det føles ikke alltid like praktisk. Da kom jeg over en forklaring på https://www.azdesign.no/no/articles/460/ramekin, hvor det beskrives hvordan ramekin brukes både til tilberedning og servering. Det virket interessant at samme form kan brukes til begge deler. Samtidig er jeg litt usikker på om det faktisk gjør hverdagen enklere. Er det noen som har brukt dette over tid?
7 Views
.png)

Jeg har brukt ramekin i perioder, og det gir en litt mer strukturert måte å jobbe med mat på. Siden de er laget for små porsjoner, blir det naturlig å dele opp maten før servering. Det gjør også at man slipper ekstra steg med å flytte maten mellom ulike beholdere. Jeg opplevde at det fungerte best når jeg laget retter som allerede var delt opp i mindre deler. Samtidig er det ikke noe man nødvendigvis bruker til alt. Det kommer litt an på hva man lager og hvordan man liker å organisere kjøkkenet.