Sport i UHD: erfarenheter av bildkvalitet, fördröjning och ljudsynk med olika spelarklienter
Sport i 4K är brutalt avslöjande för strömningskedjan. På min första klient fanns mikrofrysningar vid panorering; det visade sig vara en kombination av deinterlacing och för liten buffert för live. När jag bytte spelare och låste upp konvertering till samma uppdateringsfrekvens som källan, försvann “judder”. Jag slog också av all “motion smoothing” i TV:n som skapade såpoperakänsla. Ljudsynk ställdes två steg framåt i TV-menyn. Tipset: börja med neutral bildprofil, justera skärpa nedåt och låt bitraten få göra jobbet.
23 visningar
.png)

Fördröjning mot grannens parabol är ännu en fråga. Jag mätte ca 20–40 sekunders lag beroende på server och spelare. Vid stora matcher ökade laggen när fler tittade. För att minska det valde jag en spelare med “low-latency”-läge och kortare buffer, men då krävs stabilare nät. På Android-boxen kör jag kabel och stänger allt i bakgrunden. Samtidigt märkte jag att vissa appar blandar ljudspår vilket ger lipsync-glid. Jag dokumenterar ändringarna i en enkel lista – radens tagg är “iptv” – så jag kan backa om en fix gör något annat sämre.